Wednesday, May 12, 2010

Jumaat Itu...



Jumaat...

Macam biasalah, aku ni bukannya ada motosikal pun. Pergi mana-mana dalam UTM ni pun kena menapak. Tapi tak kisahlah, sekurang-kurangnya dapat jugak save bajet. Kebetulan, Jumaat tak ada kelas, aku pun pakailah baju melayu pagi sebelum pergi masjid. Huhu... malaslah nak pakai baju Melayu time nak pergi kelas... semua baju tu kain yang kilat-kilat punya. Tak pasal-pasal ada yang tegur...

“Hai, nak pegi akad nikah ke? Tak ajak pun...hehehe."

Yang menegur aku ni budak perempuan yang lalu lalang kat depan kafe, bertentangan dengan siswi. Tu baru je pakai baju melayu, belum lagi pakai dengan songkok dan kain samping. Huhu...

Ish, muda lagi la nak fikir pasal kahwin ni... 23 pun belum umur aku.

Nak dijadikan cerita, aku ni bukanlah selalu sangat pakai baju melayu kalau nak pergi masjid. Selalunya aku pakai T-shirt biasa dengan jeans, tak pun pakai seluar trek je. Tapi, pada satu hari ni, aku teringin pulak nak pakai baju melayu hitam. Diorang, yakni member aku, tak pernah tengok aku pakai baju melayu hitam, kecuali member yang aku selalu sama-sama pergi makan atau yang selalu pergi bilik diorang. Sayanglah baju melayu kalau selalu sangat kena cuci. Nanti takut tercabut pulak benang. Ala, korang tau la kain baju melayu tu macam mana, sama jugak macam baju kurung.

Panas seh! Jalan kaki dari Masjid Sultan Ismail ke kafe. Taklah jauh sangat, tapi memandangkan jalan kaki, tambahan pula hawa yang naik dari jalan yang berturap, fuh... berpeluh jugak dibuatnya.

Akhirnya sampai jugak aku kat kafe. Pukul 1.55 petang, kalau tak silaplah. Banyak jugak budak yang baru balik dari masjid beratur nak tapau makanan. Tak terkecualilah aku, yang korang panggil aku Zizi ni... hehe.

Masa aku nak ambik kertas buat tapau makanan tu, tetiba Makcik Nelly ni, tak taulah nama betul dia, pegang tangan aku. Kitorang panggil nama tu sebab tu nama kedai makanan dia. Aku pun rasa pelik, makcik tu tetiba je.

‘Ish makcik ni, dia tak suruh aku beli makanan ke? Taula kedai dia ni sedap.’

“Em, makcik, kenapa?”

“Awak ni Melayu ke?”

“Aah, kenapa?”

“Taklah, sebab awak pakai baju Melayu tu. Makcik ingatkan awak ni Cina ke, Korea ke. Lagipun, time macam ni budak Melayu je yang datang, budak Cina tak ada.”

Ish makcik ni. Kasi suspen je. Ingatkan ape tadi... Kalau ye pun jangalah melarat sampai Korea pulak...

Jadi, tengah hari rembang tu, aku menapau nasi putih, ayam masak merah dan terung sambal. Harga? RM 3.50 Makcik tu bagi aku Rm 3.00 je. Kenyangnyer... Alhamdulillah... Lepas kenyang tu, on laptop kejap, kemudian apa lagi, tidurlah... ^_^


p/s: takde gambar baju melayu hitam tu...ungu aka purple pun ok kan? Mode hitam putih...hehe

3 comments:

Miss Orahome1 said...

hahaha.. sampai korea disangkanye..

ag dzuladzeezy said...

hehe
:P

andy said...

haha...korea 13%...