Monday, May 17, 2010

Inilah Kampungku...




Permulaan Tanah Sarawak, Tanjung Datu, Lundu, Sarawak
Gambar dari atas pesawat
Sila klik untuk besarkan


Mei 16, 2010

Sakit kepala aku, asyik tidur je sepanjang hari. Entah bilalah nak siapkan kerja-kerja aku yang dah lama aku tinggalkan semenjak bulan April lepas. Kerja? Haha, adalah, yang pasti, dijamin halal dan tak mendatangkan kesan-kesan negatif pada orang di sekeliling aku. Korang semua tunggu la ye hasil kerja aku, InsyaAllah, aku akan kongsikan kat korang. Hahax :p

Mungkin korang pernah baca entri aku yang sebelum ni, tajuk dia, Sepanjang 22 Tahun Yang Lalu,

http://adzeezy.blog.friendster.com/2009/07/sepanjang-22-tahun-yang-lalu/

dekat Friendster’s Blog(posted on July 10, 2009), atau

http://legendabudakawam.blogspot.com/2010/04/sepanjang-22-tahun-yang-lalu-posted-on.html

dalam blogspot aku ni. Dalam blog ni, aku ceritakan tentang hidup aku. Tapi aku tak pernah cerita kat korang macam mana aku hidup sebagai budak kampung. Betul tak?

Kat kampung aku ni, orang kenal aku dengan nama Abang. Kawan sekelas, senior dan junior sekolah rendah dan menengah, matriks atau pun di UTM semua panggil aku nama ni. Heee…. Rasa macam taiko seh! Zizi pulak, nama yang digunakan di kalangan ahli keluarga aku, ada jugak kawan aku panggil nama ni, tapi tak banyaklah. Haha. Dzul, Zul, Adz, Ag dan yang sewaktu dengannya? Hurm, kawan-kawan dalam Facebook, Friendster dan YM je yang panggil nama ni kat aku.

Dipendekkan ceritalah, nama panggilan aku....

92%- Abang, 7%- Zizi, 1%- Dzul, Zul dan Ag

Siap buat statistik ...haha

YM aku: azeezy_fiizzy@yahoo.com

Sila klik untuk besarkan


Kalaulah disoal tentang makanan ni, aku mengakulah yang aku ni agak memilih sikit, tapi, kalau ulam, tak aku akan tolak punya. Ulam raja, pegaga, pucuk ubi, pucuk paku, jantung pisang, dan bermacam lagi ulam-ulaman kampung aku suka makan. Cecah dengan sambal belacan, peh... kecur air liur dibuatnya. Tambah pulak dengan nasi panas. Tempoyak? Yarabbi. Jangan Cakaplah. Mak mentua lalu kat depan pun tak sedar(macamlah dah kahwin, hehe). Tapi tulah antara makanan kegemaran aku. Awet mudalah makan ulam(ada nampak muda tak aku ni? Haha). Badan pun sihat. insyaAllah, umur pun panjang. Cuma sekarang je aku terpaksa kurangkan makan makanan yang berasaskan belacan dan yang pedas-pedas, sebab tak tahan sakit perut. Sakit ulu hati. Adoyai!

Ulam raja

Sila klik untuk besarkan


Oh! Lupa… nama kampung aku ni Kampung Pangkalan Kuap Melayu. Terletak pada latitud: 1.43U dan longitud: 110.37T, dan altitud: 27 meter dari aras laut. Rumah aku pulak pada titik 1.43U dan 110.35T. Jarak jalan raya dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, LTAK pula adalah 9.28 km, yang mengambil masa kira-kira 10 minit menggunakan kenderaan. Kampung aku ni hampir-hampir berada di sempadan Bahagian Kuching dan Samarahan. Dan kalau nak diikutkan Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia, kampung aku ni terletak dalam bahagian Samarahan. Maksudnya, waktu solat pun kitorang boleh ikut mana-mana zon solat. Bukak puasa pun sama, tapi biasanya ikut waktu Kuchinglah, sebab radio selalunya azan ikut bahagian Kuching.





Kampungku di Google Earth!
Sila klik untuk besarkan

Hidup sebagai budak kampung, terutamanya zaman kanak-kanak adalah zaman yang paling indah. Kotor kena tanah? Dah biasa dah. Mak pun selalu marah-marah. Yelah, siapalah lagi nak cuci baju kalau bukan mak. Aku? Aku kecik lagi, manalah tau cuci baju ni. Dibagi sabun, dah abis dah aku campur dengan air lepas tu tiup dengan straw. Maka mainlah aku dengan buih sabun.

Mak dan abah pun satu jugak. Suka sangat belikan aku baju warna putih. Ninja Turtlelah, Power Rangerslah, dan lain-lain watak kartun yang popular sekitar tahun 1993 sehingga 1997. Kalaulah yang tengah baca entri aku dalam umur 22 keatas mungkin ingat kot. Susah nak hilangkan kesan tanah kalau main rendam dengan serbuk pencuci. Tak pasal-pasal baju semua kena sental. Orang Sarawak panggil serbuk pencuci ni sebagai omo. Cuma dah besar-besar manusia macam ni tak dah kotor lagi, yela, takkan dah besar panjang macam ni pun nak main tanah. Adoyai!

Baju Ninja Turtle

Sila klik untuk besarkan


Kena lumpur? Biasa. Jatuh dalam longkang masa main lompat-lompat? Biasa jugaklah. Kiranya, dah cukup dan lengkaplah dah syarat nak jadi budak kampung ni. Petang-petang pulak, balik dari sekolah, kebiasaannya aku dan adik perempuan aku yang muda empat tahun tu akan ke masjid kampung kat seberang sungai untuk belajar mengaji. Main kat tepi sungai lepas balik mengaji? Taklah selalu, tapi bolehlah. Mak dan abah bukan suruh pun mandi sungai. Kang tak pasal-pasal balik rumah kena pelangkung. Nak dijadikan cerita, cikgu yang kita orang tu belajar mengaji tu meninggal masa kita orang tengah belajar dengan dia...ish-ish... Sama macam filem Pendekar Bujang Lapok dah. Al fatihah...

Al Quran Al Karim

Sila klik untuk besarkan


Kampung aku ni taklah kampung sangat. Kemudahan asas macam masjid, balai raya, telefon awam dan rumah, jaringan internet, sekolah dan macam-macam lagi. Perpustakaan atau nama saintifiknya, khutub khanah saja yang tak ada. Belum ada dalam perancangan lagi kot. Kampung aku ni kecil je, kalau masih ingat dalam geografilah, kampung aku ni bolehlah dikategorikan sebagai kampung jajaran, sebelum menjadi kampung berselerak. Mungkin korang tak faham kot. Kampung jajaran ni kampung yang dibina berjajaran dengan jalan raya atau sungai. Kampung selerak pula rumah penduduknya tidak tersusun, ikut tanah masing-masing.

Bukan kat kampung aku..haha

Sila klik untuk besarkan

Tak ada sawah padi di kampung kami kerana keluasan yang tidak begitu besar. Di Sarawak, sawah padi disebut sebagai huma.

Beras huma(warna perang)
Sila klik untuk besarkan

Kalau dalam geografi, padi huma ialah padi bukit. Tapi entahlah, padi huma orang Sarawak tak semua ada kat atas bukit. Yang bezanya dengan padi sawah ialah padi huma ni tak berair, tak macam di sawah bendang.


Nasi huma

Sila klik untuk besarkan


Di kampung aku yang agak kecil ni, penduduknya kebanyakkan menyara kehidupan mereka dengan bekerja di sektor kerajaan dan swasta; perkilangan, perkhidmatan dan lain-lain. Cuma sebilangan kecil sahaja yang masih bergantung kepada hasil bumi iaitu pertanian. Sayur-sayuran, lada hitam dan kerja menangkap ikan adalah hasil sekunder yang menyumbang kepada sumber mata pencarian di kampung kami.







Persandingan kakak aku, 27 September 2009
Sila klik untuk besarkan


Bila kenduri pulak, akan ada satu kumpulan yang dipanggil Saberkas, Pertubuhan Belia Kebangsaan Sarawak. Kumpulan ni akan membantu keluarga yang buat kenduri, macam kenduri kahwin, kenduri arwah, doa selamat. Memasak, menghidang, cuci pinggan mangkuk, semuanyalah. Bayaran? Tak tahulah. Tak mahal, sebab kumpulan ni lebih mementingkan konsep tolong menolong dalam melakukan sesuatu kerja. Ada jugaklah kaum keluarga yang datang menolong, Cuma dengan adanya kumpulan ni, ringanlah sikit beban kerja diorang.


Kenduri kahwin kakak aku

Sila klik untuk besarkan


Masakan?Ayam masak merah, umbut kelapa, daging masak hitam, keceni nanas(aku ada tanya dengan orang, tapi ada gak tak tau, huhu).


Persandingan kakak aku, 27 September 2009

Sila klik untuk besarkan


Biasalah, meriah bukan main lagi. Kalau kenduri kahwin, memang bising dengan bunyi karaoke malam sebelum bersanding. Waktu pengantin lelaki datang pulak, kebiasaannya dua das tembakan akan dilepaskan ke udara bagi menandakan ketibaan pengantin lelaki ke rumah pengantin perempuan. Kalau di semenanjung, penanda rumah pengantin selalunya ialah bunga manggar dan kertas tertulis nama pengantin. Kat Sarawak pulak selalunya rumah pengantin akan ditanda menggunakan bendera Malaysia(Jalur Gemilang) dan bendera Sarawak. Pariotik beb! Pengantin lelaki bagaikan pahlawan! Cewah!



Yo geng! Aku nak bawak korang rileks kat tepi sungai, jom!

Wah! Masih macam dulu sungai ni. Cuma dulu lebih meriah. Banyak kanak-kanak mandi kat sungai. Sekarang ni macam dah agak sunyi dah. Mungkin sungai dah semakin deras kot. Banyak jugak budak yang takut mandi sungai sekarang ni. Sungai kampung aku ni, Sungai Kuap, antara salah satu sungai yang telah digazetkan oleh kerajaan negeri. Jadi, sungai ni kira antara sungai yang paling bersih di Sarawak dan di Malaysia. Nasib baiklah penduduk kampung aku yang tinggal kat tepi sungai tak pernah buang sampah ke dalam sungai. Mungkin dah sedar dari awal kot kepentingan sungai untuk generasi masa depan. Wow!


Sungai Kuap

Sila klik untuk besarkan


Masa kecik-kecik dulu, aku, kakak dan adik aku suka main-main kat bawah pokok jambu yang tumbuh di tepi rumah. Entahlah kenapa suka gila kat bawah pokok jambu yang rasanya memang dah nazak gila dah. Sambil main-main tu, kitorang tengoklah pokok tu dah berbuah ke tak. Takut pulak kena curi dengan budak kampung. Tak lupa juga kenangan memanjat pokok rambutan. Rumah aku tu, walaupun dekat hujung kampung, tapi banyak jugak orang lalu lalang kat depan rumah. Selalunya yang lalu lalang tu orang kampung yang pergi mengutip pucuk paku dan rebung kat belukar tak jauh dari rumah kitorang. Kalau tak pun buah cempedak yang tumbuh dalam hutan. Kalau budak-budak pulak, mereka selalunya akan pergi ke kolam di belakang rumah aku. Cantik la jugak, ada banyak ikan, bunga orkid liar, warna dia putih campur ungu, dan bukit kuning(tanah dia warna merah campur kuning). Aku pun selalu ke sana sebab nak ambil bunga orkid tu. Lepas tu cuba nak daki bukit yang licin tu. Tapi tak sekali pun dapat, sebab curam sangat. Haha.

Sayangnya, kolam tu sedang mengalami eutrofikasi(eutrophication). Eutrofikasi ni ialah proses penuaan sungai, tasik atau kolam dan proses ini adalah semulajadi yang memakan masa ratusan juta tahun, bergantung kepada saiz. Kejadian ini terjadi akibat daripada pengumpulan organisma mati di dasar air. Lama kelamaan, sungai, tasik, atau kolam akan menjadi cetek, dan lama kelamaannya akan terkambus sepenuhnya. Sekarang ni pun dah banyak lalang dalam kolam yang rasanya lebih tinggi dari aku. Orang kampung tak lagi memancing di kolam tu. Teringat lagi aku ketika mengikut abah aku memancing ikan masa aku berumur 5 atau 6 tahun. Ada dalam 5 ekor kesemuanya, ikan keli dan toman.




Burung butbut
Sila klik untuk besarkan


Bangun awal pagi, siap-siap nak pergi sekolah. Tetiba dengar bunyi…

Krikkkkkkk…krikkkkkkk

Bunyi cengkerik di awal pagi. Wah! Kat bandar mana ada bunyi cengkerik. Seronok jugak. Dalam pukul 11 pagi pulak, bunyi unggas hutan. Ngengggg... Panjang bunyinya. Tak tahulah macam mana nak describe bunyi tu. Tapi lebih kuranglah. Kalau siapa-siapa yang duduk di kampung atau yang pernah masuk hutan aku rasa tahu kot macam mana bunyi unggas tu. Kalau tak pun bunyi burung butbut. Burung ni warna hitam, dan bersayap coklat. Lebih besar daripada burung gagak. Bunyinya, but…butbut, but.. lebih kuranglah. Mak aku cakap, burung ni suka panas dan selalu berbunyi kalau hari mendung. Katanya, ikut cerita orang-orang dulu, burung ni sedang memanggil matahari keluar, supaya bulu di bahagian buntutnya yang basah cepat kering. Dan ada satu lagi jenis burung, tapi kitorang tak tahu nama burung ni dan tak pernah tengok. Hari tu baca satu cerita rakyat barulah aku tau nama burung ni. Namanya burung qaf wau. Bunyi dia? Macam mana namanya, itulah bunyinya. Haha.

Berdasarkan cerita dongeng rakyat Sarawak, adalah seorang budak lelaki ni. Dia ni budak yang tak pandai. Mak dan ayah pergilah hantar dia mengaji dengan seorang guru agama di kampungnya. Nak dijadikan cerita, rakan-rakannya semua dah habis muqaddam, hanya dia seorang yang masih belajar alif, ba, ta. Dan hanya dua huruf sahaja dia tahu baca dan sebut iaitu qaf dan wau. Cikgu dia yang bengang dengan anak murid dia ni pun marah menyebabkan budak ni merajuk dan lari ke dalam hutan. Lama kelamaan, budak ni menjadi seekor burung dan selalu mengeluarkan bunyi qaf wau, qaf wau.




Kura-kura
Sila klik untuk besarkan

Kampung aku selalunya akan hujan di waktu petang. Kalau dah hujan tu, duduk di rumah sajalah. Rumah aku ni kat kaki bukit, tapi tak pernahlah banjir setakat ni, alhamdulillah. Senang hati aku. Waktu hujan pulak, selalunya akan ada haiwan comel yang akan datang kat rumah. Kura-kura! Haha. Selalunya abah akan menyimpan kura-kura yang naik tu dalam tempayan untuk beberapa hari sebelum dilepaskan kat kolam belakang rumah. Lepas hujan pulak ada binatang lain. Burung wak wak. Burung yang berwarna hitam putih ni selalunya akan muncul kat depan rumah aku sambil bawak anak-anaknya yang berbulu hitam mencari makanan. Pemalu betul burung ni. Tengok ada benda bergerak mesti akan lari lintang pukang.





Klebar aka Kelkatu
Sila klik untuk besarkan

Senja ke malam, selepas hujan pada waktu petang. Haiwan lain pulak yang datang. Kelkatu atau dalam bahasa Sarawaknya, klebar. Suka sangat terbang kat lampu. Masuk dalam rumah pulak tu. Last sekali tutup semua lampu, lampu kat luar rumah sahaja hidup. Dalam rumah pulak pasang lilin. Kalau ada yang hinggap pun semua akan mati, terjun dalam air yang diisi di dalam besen untuk menempatkan lilin. Lepas tu, barulah boleh makan, kalau tak, tak senang duduklah, asyik nak mengelak sang kelkatu yang jatuh ke dalam pinggan nasi.



Kelip-kelip
Sila klik untuk besarkan


Kalau petang tak hujan, malamnya kat tepi jalan mesti ada kelip-kelip atau kunang-kunang, weee....seronoknya tengok serangga tu ada lampu . Tutup lampu picit, pastu mesti ada banyak yang keluar, hinggap kat kepala, badan, kaki. Hehe. Kadang-kadang, ada jugak kelip-kelip ni masuk rumah kitorang, kadang-kadang kat dapur, beranda rumah, tapi selalunya kat ruang tamu.




Kumbang Ladybird
Sila klik untuk besarkan


Sebelum Maghrib, mak selalu suruh aku ambik daun pandan. Buat letak dalam periuk nasi, nak kasi wangi katanya. Tengah tarik dan koyak daun pandan tu, tiba-tiba jumpa pulak sejenis kumbang, yang warna jingga bintik hitam, atau ladybird. Haha. Apa lagi, sebelum terbang, tangkap dulu, lepas tu kasi ladybird tu jalan kat atas tapak tangan. hehe. Geli, sebab kaki ladybird ni melekat sikit, macam ada gam.




Senja di kampungku(tepi rumah aku)
Sila klik untuk besarkan

Lepas makan, biasanya kitorang akan tengok tv. Tengoklah, cerita P. Ramlee ke, apa ke, haha.

Pukul 1. Siaran tv dah abis, mata pun dah ngantuk, lampu kena tutup, membazir dibiar hidup. Untuk hari ni, kita tidur dulu. Esok kita jalan-jalan lagi ok? Lupa pulak, kalau korang rasa kampung korang best jugak, korang tulislah pasal kampung korang pulak ok? Mana tau kita boleh jalan-jalan kat kampung korang jugak. Bye!


12 comments:

ir MASh said...

yeah..dh ley komen blog abang zizi..wee...
btw,t'ingin nak g serawak..huhuhu

ag dzuladzeezy said...

hehe...nak perg ke?jom2..:D

ir MASh said...

abang zizi blnje ek..huhuhu

ag dzuladzeezy said...

xkayer r...huhu

ir MASh said...

nt dh kaya,bwk kte..wee

✿ ~Mai.Nur.Deeja~ ✿ said...

hoho adew owg pggil abg zizi,so sweet lalala~
sgt chumell ladybird 2 ehehe tgkp katner? ;b

Rezz Fukumoto said...

erm byk nyer ko crita...best jugak jd ko...kan3...heheheheh

ag dzuladzeezy said...

ir-kalau kaye la...hehehe :p
mai-tu amik lam google, skrg ni mana dpt tgkp ladybird...tgh hujan...huhu
rezz-ade lg kot...coming soon...hehe

✿ ~Mai.Qadeeja~ ✿ said...

haha cri kat pak cik google erk?
yg kelip2 pn cantek rse cm nk tgkp msuk lam botol waahh gitu taw hi3

ag dzuladzeezy said...

xsemua la lam google, yg gamba senja tu, kenduri tu betul punya

Anonymous said...

nice,yup ddk kg mmg bst,semua ada.y pasti i proud to be kampung girl..hehe =) ble bc ksh awk,t'igt kg sy.smua sma,just y b'beza kg awk xde swh..kg sy byk swh...hehe nice2...

ag dzuladzeezy said...

anonymous aka mie fie-yeah..thanx...
:)