Sunday, July 18, 2010

Bukan Maksudku...




Debu merah berterbangan di aspal konkrit hadapan rumahku. Siapa lagi, kalau bukan anak-anak kucingku yang sedang riang bergurau sesama sendiri. Tiga ekor kesemuanya. Dua putih, seekor lagi hitam. Aku hanya menoleh sekali sekala tingkah laku haiwan peliharaanku itu bermain.

Aku duduk di atas bangku panjang. Letaknya di sebelah pintu depan rumah. Bergoyang-goyang, sekali sekala berkeriut apabila digerakkan. Uzur. Suasana pada jam enam yang agak klasik bagiku itu, kuluangkan untuk memandang ke luar pemandangan alam di hadapan rumah batu ini. Sudah agak lama juga aku tidak menghabiskan masa duduk di atas bangku ini.

Rumah. 22 tahun sudah usianya. Didiami sedari tahun 1988, tatkala aku baru menjengah usia enam bulan. Di sinilah tempat aku membesar, bermain dan belajar. Kahwin? Cuma ada tiga buah perkahwinan pernah berlangsung d teratak ini. Yang pasti, bukan aku. Di rumah ini, terlalu banyak kenangan pahit manisku. Tak mampu terbilang dengan angka. Yang pasti, hari-hari lalu tak mungkin akan kembali lagi. Semuanya akan sentiasa menjadi titik-titik kenangan yang akan sentiasa memberikan corak-corak abstrak kekal berwarna dalam kotak hatiku.

Angin sekadar membadai perlahan. Menggugurkan daun-daun kering dari pokok rambutan yang tumbuh rendang di tepi rumahku. Bunyinya mengetuk-ngetuk sepi atap rumahku. Aku memandang ke atas. Awan-awan putih kumulus berarak perlahan di atas langit. Teringat pula mata pelajaran Geografi, mata pelajaran kegemaranku di sekolah menengah. Awan kumulus, kumulonimbus. Jenis-jenis awan yang terbentuk secara semuajadi dengan faktor angin dan cuaca sekitar. Semasa di tingkatan dua, Puan Martine ditugaskan untuk mengajar Geografi kelas kami. Terhibur juga perasaanku melihat gelagat rakan-rakanku berebut meminjam kertas jawapan peperiksaan subjek itu, setiap kali tamat ujian Geografi. Hampir sahaja lunyai dikerjakan mereka. Bermacam-macam reaksi wajah mereka, terkadang membuatkan aku sering sahaja tertanya sendiri.

23 tahun usiaku pada ketika aku menulis blog ini. Dalam tiga empat hari ni, aku terkesan sesuatu. Hatiku berasa sesuatu. Entah kenapa, aku terasa sedih dan tertekan. Aku marah pada sesuatu yang aku sendiri pun tak pernah pasti.

Surah Al-Imran ayat 139

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.


Semalam hujan. Serasanya alam faham dengan keadaan aku sekarang. Hatiku turut sama dibasahkan dengan perasaan ini. Suara katak di dalam semak sayup-sayup kedengaran, sama seperti jeritan hatiku yang tak akan pernah didengari sesiapa. Kadang-kadang, aku sendiri tak pernah faham, kenapa perlu aku diletakkan pada tempat ini. Seorang, muda, dan masih belum punya kekuatan untuk menghadapi semuanya.

Surah Al-Baqarah ayat 286

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

Entah kenapa, di saat aku menulis blog ini, aku berasa amat sedih. Ya Allah, aku menangis sendiri…

Aku, seorang. Keluargaku turut bersama, di samping kawan-kawan rapatku, yang mereka telah aku anggap seperti saudaraku sendiri. Meskipun ada antara mereka tidak seagama dan sama kaum denganku, tapi aku amat menyayangi mereka.

Namun, aku keraskan hatiku. Dan apabila sudah keras, tak akan pernah dapat dilembutkan lagi. Biarlah apa pun, aku tetap aku. Aku akan beranikan diriku, kerana aku tahu, yang akhirnya aku akan seorang diri juga menempuh hakikat ini.

Di sini

Di ketika ini

Bila tiba saatnya

Tuhan… berikanlah aku peluang…

Bulan sudah terlukis di sebelah timur kampungku. Semakin tinggi, nampaknya dari hujung pucuk pohon rambutan itu. Aku masuk ke rumah, berharap agar aku dapat meluangkan masa seperti ini lagi. Berharap agar langit petang esok juga akan berwarna perak seperti hari ini.


Gambar ini tidak diedit


Zizi, Selamat ulang tahun ke 23....semoga segalanya akan mendewasakanmu....

Ps: buat sahabat semua, aku tau korang selalu susah hati aku, terutamanya sejak awal tahun ni. Sorrylah…huhu harap jangan susah hati k, aku sihat saja kat sini, alhamdulillah, semoga korang kat sana sukses selalu k…keep in touch…

Ketika entri ini dimuatnaik, kucing hitam aku telah mati dilanggar, manakala seekor kucing putih telah hilang. Huhu

:D

3 comments:

Ikhwan said...

KESIAN nya kucing-kucing itu. ;'( !
Dugaan yang berlebihan oleh Allah.
It's unfair :(

ag dzuladzeezy said...

ikhwan...ni sebnarnya bukan cerita ttg kucing...
cerita ni ttg diri abg...
yg kucing tu kebetulan je...huhu

aQiLaH said...

sbr la awk...
Everything happen for the reason....
Allah tak memberi apa yg kita hendak, tapi Allah memberi apa yg kita perlukan...
Hidup memang tak selaluanye indah...
Dugaan yg datang menjadikan seorang yg tabah...n TERBAIK...
maaf komen, walaupun xknl awk...hrp awk xmrh...Take Care...