Tuesday, August 10, 2010

Puasa

Esok puasa, 1 Ramadan 1431 Hijrah.

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera. Apa khabar? Harap korang sihat selalu. Bagi umat Islam, selamat berpuasa aku ucapkan kat semua, dan bagi kawan-kawan yang bukan beragama Islam, bolehlah join kita orang berpuasa bagi sesiapa yang nak jimatkan perbelanjaan dan nak diet tu. Puasa ni bagus untuk kesihatan, kerana perut mengurangkan fungsinya sebagai ejen pencernaannya dengan teratur. Kalau korang belajar biologi dulu, makanan yang dicernakan akan menghasilkan haba, yang mana korang akan berasa panas. Lain pula dalam keadaan berpuasa. kekurangan makanan dalam perut menyebabkan kurang haba terhasil, menyebabkan tubuh badan korang rasa sejuk. :)



Majlis bukak puasa family aku...mentekedarah tol...hahaha!

Cuba korang bayangkan, sembahyang terawih 20 rakaat berjemaah
27x20=?
Lepas tu puasa pulak=?

campur lagi dengan menahan nafsu korang yang ntah apa ntah tu=?
mengumpat, tengok awek seksi, tengok benda yang bukan-bukan, nafsu nak membeli, membazir pada hakikatnya,

malam Lailatulqadar lagi yg lebih baik daripada 1000 bulan=?

tadarus al quran, afdal khatamkan terus,

banyak pahala korang,

mintak keampunan dari mak bapak korang lagi= tak terkira pahala korang kat sini...
sembahyang sunat raya

bayangkan dalam masa sebulan, berapa banyak korang dapat pahala....

campur lagi korang bermaafan dengan keluarga, kawan-kawan, jiran tetangga,
bagi zakat fitrah

Sepupu sepapat aku.... gambar diambil pada tahun 1993


jemput orang datang kat rumah terbuka korang
yang penting duit raya...hehe(share la kat aku sikit...barang rm100..hehe)
kan ke banyak pahala tu...huhu


Tahun ni 2010, dan tahun ni merupakan kali kelima aku berpuasa tanpa ada keluarga di sisi. Em. Dan lima tahun jugak aku tak pergi sembahyang terawih dengan abah aku. Sedihnya....
Belum lagi bab raya!



Abah dan mak....
:'(


kena tolak pahala aku sebab buat mak abah sedih pagi raya...
:'(

kalau nak mintak ampun tu, ciumlah dahi antara kening dan pipi orang tua, sebab itulah yang disarankan Nabi....

Malam raya 2007 siap beraya kat balai polis dengan sepupu aku lagi...hahaha....kenangan sebagai student~~



Anyway, pada mereka yang akan menyambut awal puasa ni bersama keluarga di kampung halaman masing-masing, berhati-hati di jalan raya, tak pun berhati-hati dalam ktm ke, lrt ke, flight ke, kapal laut ke...hehehe...
ingatlah orang yang tersayang....
:)





1 comment:

andy said...

ok...kenapa beraya kat balai polis pla?